D.U.L.T Feat. GuaBlog.Com, Apesal.com

D.U.L.T - Gambar Yang Menyimpan Segala Cerita

SalamX, setiap gambar yang diambil, mempunyai cerita2 tersendiri... ade yg sedih, gembira.. ade juga yang sedang2 saje... di bawah nih adelah gambar-gambar yang telah di ambil dan ade cerita di sebalik gambar tersebut.. hayati lah dengan penuh perasaan...

Layan Lagu Sambil Bace...





Manusia yang dicacatkan di Rwanda

World Press Photo of the Year: 1994 James Nachtwey, USA, Magnum Photos for Time. Rwanda, June 1994. Ini adelah gambar salah seorang daripada orang asli Hutu yang dicacatkan oleh askar Hutu "Interahamwe", yang disyaki memberi simpati/pertolongan kepada pemberontak Tutsi.

*Interahamwe = Menentang/Mempertahan/Bekerja Bersama-Sama



Dalam gambar ni, Lurlene menangis di belakang kereta keluarga setelah kalah dalam pertandingan Puteri Karnival di sekolahnya. Dia membuat bersiapan sepanjang hari dengan dress putih baru dan kasut baru tapi, pemenang ditentukan dengan ibu bapa yg membeli tiket yang paling banyak, dan keluarganya tidak mampu membeli tiket yang berharge 8 dollar.



Ini adelah gambar tukang mencuci kasut yang bekerja keras di Hong Kong, ianya adelah lebeh baik dari orang yg mencari rezeki dari mencuri kasut di masjid...



Perempuan ini mengeluh.. tu je info yg ade...yang bertajuk "Beautiful Sigh" = Keluhan Cantik?



Candy Cigarette ( Gula-Gula Hati Rokok )

Gambar ini bertajuk "Candy Cigarato Cigarette", ianya bukan hanya untuk dipaparkan je tetapi untuk memberitahu tentang Emosi Dan Kecantikkan. Inilah keaslian tentang photografi hitam dan putih.



Pilgrim

Pilgrim adelah seseorang musafir yang bermusafir ke tempat yang suci. Orang tibet percaya, sekali dalm seumur hidup bermusafir ke Lhasa adelah bertujuan untuk kemulian akhlak. Same cam orang Islam, pergi haji, cume beza dier nih pakai tangan pegi sane, bukan kaki. Biasa kite akan nampak mereka pada musim bunga dan luruh, mereka akan berjalan menggunakan tangan sehingga beribu batu jauhnya.



Arirang Mass Games( Mass Permainan Arirang??? )

Ape yg nak photografer katekan adelah, walaupun keadaan stadium adelah sangat sesak, tetapi kadang kala, kite masih boleh nampak seseorang berjalan di khalayak ramai... whats the point eh?
Photo and caption by Brendyn Zachary



Iguazu falls in Brazil

Photographer nih sempat menge'shoot' sekumpulan budak skolah yang sedang menghayati betapa betapa besarnye air terjun ini.
Photo and caption by Ian Kelsall



Malawian boy running after 4×4(Budak Malawi Lelaki Berlari ke arah 4x4)

Gambar nih telah diambil dari dalam ambulance 4-wheel-drive hospital Mulanji, menjelajah di atas jalan yang sangt x stabil, photographer nih sedang melawat kanak-kanak tak sehat yang tak dapat ke Hospital
Photo taken by Cameron Herweynen



Sewing Machine( Mesing Jahit )

Gambar mesing jahit nih diambil selepas puting beliung melanda Amtali,Patuakhali, di bangladesh pada 19 November 2001
Picture By EPA/ABIR ABDULLAH.



Shelter( Perlindungan )

Anak mendapat mendapat perlindungan daripada maknye sebelum puting beliung menalda Cox's Bazar, Bangladesh.



New Year’s Eve, St. Jacques, Perpignan, 2006( Tahun Baru Hawa )

Ini adelahgambar budak gipsi yang di ambil pada tahun baru hawa(new years eve) pada tahun 2006 dalam komuniti gipsi St. Jacques, Perpignan, Southern France. Pada krismas dan tahun baru hawa, semua kaum lelaki akan berkumpul di Café dengan memakai pakaian yang terkacak,mereka akan menoonggang dan menari manakala isteri mereka akan menyediakan makana malam di rumah. Ianya agak biasa bile budak lelaki di St. Jacques merokok.



Riot in the city ( Rusuhan di bandar )

Riot di Toulouse, Perancis pada 25 Mac 2007 selepas kempen politik.



Lompatan...




Kesakitan dan Kecantikan(Pain And Beautiful).. Lebeh kepade migrain aku tgk



Bhopal Disaster ( Bencana Bhopal )

Ini adelah gambar pada 4 Desember, 1984 dan menunjukkan mangsa yang telah kehilangan deria penglihatan akibat dari tragedi gas beracun bhopad di mana mereka duduk diluar kilang Union Carbide di bhopal,India.



New York City

USA. New York City. September 15, 2001.




Dari siri "Children of Black Dust", Dhaka,Bangladesh

Seorang wanita yang memegang anaknya yang telah gelap disebabkan oleh habuk carbon. Hidungnye berdarah kerana kesan sampingan di sebabkan terdedah kepade habuk dan pencemaran ketika bermakin di bengkel kat Korar Ghat. Banyak wanita yang membawa ank2 mereka ke tempat kerja untuk mempermudahkan mereka bekerja sambil menjage anak2 mereka.



Hhaing The Yu(Name orang bukan tempat)

Hhaing The Yu, 29 tahun, memekap mukenye selepas ketika hujan renyai2 yang menitik di atas sisa2 rumahnye di bandar Swhe Pyi Tha(Nama tempat bukan name org), berdekatan dengan ibu negeri Myanmar, pada ahad 11 Mei 2008. Taufan Nargis merempuh selatan Myanmar beberapa minggu lalu dan telah menyebabkan berjuta tiada rumah dan telah menyebabkan 100,000 nyawa terkoban.



Ludwigsburg, Germany



Sandra Gil

Barisan panjang pelawat berbaris di hadapan Sandra Gil di luar pusat Korme Detention kat Miami dimana suaminya, Oscar Gonzales telah ditawan. Pada pagi 8 November, pegawai Immigration and Customs Enforecment (ICE) telah menahan keluarganya di rumah. Mereka menahan Gonzalez dan
Melepaskan Gil dan anak lelakinye yang di lahirkan di amerika Joshua Gonzalez berumur 5tahun. mereka diperintahkan meninggalkan Colombia dalam mase seminggu. Keluarganya telah menafikan perlindungan selepas hidup dan bekerja selama 7 tahun di bandar tersebut.



Kenangan

Duduk bersendirian di tempat kecil yangdi kelilingi oleh trafik kereta. Mengasingkan diri. Menunggu bersahaja. Dia berkate padaku lebeh kurang dalam sejam, cerite mengenai hidupnye yg telah hilang. Hidupnye dulu same seperti ku dulu, same seperti yg lain. Tapi kini....( dia cakap ngan photographer bukan ngan author blog nih)


Do U Like That?

No comments:

Do.U.Like.That Feat :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...